Haluat tehdä tuotteisiin merkintöjä ja jakaa tietoa – meillä on siihen työkalut.
Kuinka monta kertaa olet keskustellut tiimisi kanssa SOLIDWORKS-malleihin liittyvistä muutoksista seuraavalla tavalla: ensin painat ”Print Screen” -näppäintä, sen jälkeen avaat MS Paint -ohjelman, sitten liität kuvakaappauksen, piirtämällä korostat jotain kohtaa (yrität tehdä tiedostoon merkinnän), tallennat muokkaamasi kuvan ja lähetät sen sähköpostilla tiimille?
Suhteellisen aikaavievää – mutta silti edelleen käytössä oleva tapa.
Onneksi on helpompikin tapa olemassa. Voit tehdä SOLIDWORKS-tiedostoihisi merkintöjä 3DEXPERIENCE-alustalla. Tämä tapahtuu lisätyökalun avulla, josta kerroin blogikirjoituksessa Kuinka yhdistät SOLIDWORKS-ohjelmiston 3DEXPERIENCE-alustaan.
Voit myös tehdä merkintöjä CAD-dataan suoraan 3DEXPERIENCE-alustalla ilman SOLIDWORKS-ohjelmistoa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun haluat arvioida tai tehdä merkintöjä CAD-dataan, sinun ei tarvitse avata SOLIDWORKS-ohjelmistoa.
Tähän tarkoitukseen sopivan sovelluksen nimi on 3DPlay, ja sen kanssa voit katsoa CAD-dataa (ja myös muita dokumentteja, kuten Composer-projekteja *.smg, PDF-tiedostoja, *.dwg-tiedostoja sekä kuvatiedostoja, kuten .jpg ja .tiff). Kun haluat katsoa 3DPlayssa CAD-tiedostoja, raahaa ja pudota tiedosto sovellukseen.
Sovelluksen alareunassa on pieni nuoli, joka näyttää paletissa olevat työkalut.
Työkaluja on kahdentyyppisiä, ja ne on jaettu kahteen välilehteen paletilla: yhden työkaluilla voidaan katsoa mallia pyörittämällä, suurentamalla ja valitsemalla näyttötyyliä (varjostettu kulmista, piilotetut linjat näkyvissä), ja toisen työkaluilla voidaan mitata, räjäyttää, jaotella ja tehdä merkintöjä malliin. Huomaa, että räjäytystoiminto ei tarvitse ennaltamääritettyä räjäytysnäkymää.
Kun haluat tehdä merkinnän malliin, valitse paletin ”Tools”-välilehdeltä kynä. Kynän avulla on mahdollista piirtää ympyröitä ja sovellus tekee niistä automaattisesti tasaisempia.
Huomaathan, että mikäli ympyrä on liian tiukka kulmien ympäriltä, ohjelmisto ei välttämättä tunnista muotoa ja tasoita sitä automaattisesti – tämä saattaa vaatia hieman harjoitusta. On myös mahdollista lisätä tekstiä merkinnän selittämiseksi.
Kun merkintä on luotu, se voidaan jakaa yhteisössä ilman, että merkintä tarvitsisi tallentaa kuvamuotoon. Tämä tapahtuu suoraan 3DPlay-sovelluksessa. Toisin sanottuna, ei tarvitse vaihtaa ohjelmistojen välillä kun merkintä luodaan ja jaetaan. Kun haluat jakaa merkinnän, klikkaa 3DSwym-ikonia (toinen vasemmalta työkalupalkissa) ja valitse ”Share to 3DSwym”.
Tämän jälkeen on mahdollista valita, mihin yhteisöön (tai siis mihin foorumiin) haluat julkaista merkinnän. Voit lisätä julkaisuun otsikon ja vapaaehtoisen kuvauksen. Kun olet valmis, klikkaa ”Publish” ja kirjoituksesi julkaistaan.
Kun kirjoitus on julkaistu, kollegasi voivat nähdä sen suoraan yhteisössä eikä heidän tarvitse etsiä sähköpostista lähettämääsi kuvaa.
Katso lisää 3DEXPERIENCE-opetusvideoita >>
Jimmy Johansson
Application Engineer