Tips&Tricks: Testivaultin luominen SOLIDWORKS PDM -ohjelmistolle

tips_tricks

Silloin tällöin syntyy tarve luoda testiympäristö, jotta kaikki mahdolliset muutokset SOLIDWORKS PDM:n vaultissa voidaan testauttaa ensin testiympäristössä ennen kuin tehdään muutoksia itse tuotantovaultiin (tai muuhun aktiivisessa käytössä olevaan vaultiin). Tätä kautta muutoksia voidaan testata tuotannon PDM-vaultissa yrityksen normaaleja toimintoja kuormittamatta. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi työnkierron (Workflow) muutokset tai uusien työnkierron vaiheiden tuominen.

Seuraavan vinkin avulla vain kopioimme asetukset tuotantovaultista emmekä hyödynnä CAD-dataa.

  1. Avaa ”Administration”-ohjelma, kirjaudu sisään tuotantovaulttiin, klikkaa hiiren oikealla vaultin nimen päällä, ja valitse ”Export”:
    PDM-1
    Tämän jälkeen avautuu uusi ikkuna nimellä ”Administrative Export File1”. Mene File-valikkoon, valitse ”Save as”. On suositeltavaa tallentaa tämä (.cex-) tiedosto sijaintiin, josta se on helppo löytää. Samalla tapaa on suositeltavaa tehdä varmuuskopio tietokanta-asetuksista, jos sitä joskus tarvitsee. Tiedostot on hyvä nimetä tyyliin ”VaultNimi Full Settings Backup 20170221”.
  2. Jotta uusi vaultti voidaan luoda, vaaditaan tarvittavat tiedot SQL:ään ja PDM-serverille. Varmista, että nämä ovat tiedossa ennen kuin siirryt seuraavaan vaiheeseen.
  3. Nyt voidaan luoda uusi vaultti. Klikkaa hiiren oikealla serverin nimen päällä ja valitse ”Create New Vault…”.PDM-2
    • Tämä avaa uuden vaultin luomista varten Avustajan (Create New Vault Wizard). Jos avustaja pyytää täydennystä kohtaan ”Type of Vault”, valitse ”Professional Vault” (ennen nimellä Enterprise PDM) tai ”Standard Vault”, riippuen käytössäsi olevasta PDM:n lisenssityypistä.
    • Syötä nimi ja kuvaus, jotka selvästi kertovat, että kyseessä ei ole tuotantovaultti, esimerkiksi ”Testivaultti” tai ”Työnkierron muutosten testaamista varten”.
    • ”Select vault root” -kohdassa oletusasetus on useimmiten riittävä.
    • ”Select MS-SQL database server” -näytön kohdalla valitse tai kirjoita SQL-tietokannan serveri. On suositeltavaa pitää tietokannan nimi samana kuin vault-nimi.
  4. Syötä avautuvaan ikkunaan SQL-pääkäyttäjän (sa-käyttäjä) käyttäjätunnus ja salasana.
    • ”License Server for Vault” -kohtaan ei tarvita muutoksia.
    • Valitse kieliasetukseksi English ja haluttu päiväysmuoto testivaultille.
    • ”Create the admin user” -kohdassa on suositeltavaa ottaa pois päältä oletus ”Using server default” ja kirjoittaa eri salasana adminille. Täten tuotantovaultin admin-salasanan omaavat käyttäjät eivät vahingossa mene väärään vaulttiin. Kirjoita testivaultin salasana ylös tai jaa se vain käyttäjille, jotka testaavat uutta vaulttia Admin-käyttäjänä.
    • ”Configure vault” -näytöllä asetetaan ”Use a predefined configuration” tilaan ”Empty”. Kerromme myöhemmin, miksi tämä tehtiin.
    • Klikkaa “Finish”, ja testivaultti luodaan.
  5. Luo paikallinen näkymä tähän uuteen testivaulttiin. Tämä voidaan tehdä joko kirjautumalle vaultiin sisään ”Administration”-ohjelmassa, tai käyttämällä ”View setup” -ohjelmaa.
  6. Nyt voidaan tuoda kohdassa 1 luotu *.cex-asetustiedosto. Nyt myös selviää syy siihen, miksi kohdassa 4 valittiin ”Empty”. Kun tuodaan olemassa olevasta vaultista tehty *.cex-asetustiedosto, mukana tulee suurin osa asetuksista. Näitä ovat muun muassa Workflow, datakortit ja jopa mahdolliset Template-tiedostot, jotka ovat osa PDM-pohjia. Tuo *.cex tiedosto klikkaamalla hiiren oikealla vaultin nimen päällä ja valitse menuvalikosta Import, sekä hae tuotava asetustiedosto.
  7. Nyt olet valmis aloittamaan testauksen irrallaan tuotantovaultista olevassa testivaultissa. Mikäli tarvitset testitiedostoja tuotantovaultista, tee SOLIDWORKSin kokoonpanolle Pack&Go ensin ulos, ja tuo se sitten testikantaan, jotta SOLIDWORKS-tiedostoreferenssit viittaavaat tuotantovaultin sijasta testivaulttiin.

Kaikki käyttäjäoikeudet eivät kopioidu *.cex-tiedoston mukana, ja saatat joutua määrittelemään käyttäjäoikeudet uudestaan testivaultissa.

Huom: Mikäli tuotantovaultissa on käytössä Dispatch-apuohjelmia, ne eivät kopioidu *.cex-tiedostoon, vaan täytyy viedä ja tuoda erikseen. Jos haluat tarkistaa, onko tuotantovaultissa käytössä Dispatch-apuohjelmia, tee näin: Avaa Administrator-työkalussa tuotantovaultti, ja valitse Add-ins -haarasta löytyvän Dispatchin päällä hiirivalikosta “Administrate Actions”. Mikäli kohta on tyhjä tai koko Dispatch puuttuu Add-Ins -haarasta, ei käytössä ole Dispatch-apuohjelmia.

Lähde: SOLIDWORKS Tech Blog

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.