Varaosakirjat ja käyttöohjeet valmiiksi 50 % aiempaa nopeammin

SP Maskiner luo asiakaskohtaisia varaosakirjoja ja käyttöohjeita räätälöityihin puunkorjuun harvesteripäihin 50 % nopeammin kuin aiemmin CATALOGcreatorin ja SolidWorks Composerin avulla.

Ruotsalainen puunkorjuun harvesteripäiden toimittaja SP Maskiner tuottaa nykyään kaikki räätälöityjen koneidensa mukana tulevat asiakaskohtaiset käyttöohjeet 50 % nopeammin kuin aiemmin. Samaan aikaan käyttöohjeiden laatu on parantunut huomattavasti. Tämä on hyötynä projektista, jossa yrityksen tuotannonohjausjärjestelmä (ERP) sekä PLM Groupin toimittamat SolidWorks-, SolidWorks Enterprise PDM-, SolidWorks Composer– ja CATALOGcreator-ohjelmistot yhdistettiin.

Benny Granath

“Nyt yksi työntekijä voi tehdä työn, johon aiemmin tarvittiin kaksi henkilöä. Tämä tarkoittaa, että säästämme vuosittain yhden henkilötyövuoden teknisen dokumentoinnin automatisoinnin ansiosta. Lisäksi tuotamme enemmän lisäarvoa asiakkaillemme: he saavat nyt virheetöntä dokumentaatiota, joka on räätälöity juuri heidän laitteitaan varten ja juuri heidän haluamassaan muodossa – joko paperisena, CD:llä, internetin kautta online tai haluamanaan yhdistelmänä näistä kolmesta”, sanoo SP Maskinerin tehtaanjohtaja Benny Granath.

SP Maskiner on käyttänyt vuodesta 2004 PLM Groupin toimittamia SolidWorks- ja SolidWorks Enterprise PDM-ohjelmistoja. Viime vuonna yritys päätti tehostaa ja automatisoida käyttöohjeidensa ja varaosakirjojensa luontia. Lisäksi tavoitteena oli parantaa dokumentaation laatua poistamalla virhemahdollisuudet luontivaiheessa.

CATALOGcreator kokoaa SP Maskinerin ERP-järjestelmän tiedot ja yhdistää ne 3D-tiedostoihin ja muuhun Composerilla luotuun tekniseen tietoon. 3D-tiedostot SolidWorks Composeria varten luodaan SolidWorksilla, niitä hallitaan SolidWorks Enterprise PDM-ohjelmistolla ja ne päivittyvät koko ajan SolidWorksissa tapahtuvien 3D-mallimuutosten mukaisesti. Käyttäjä voi valita CATALOGcreatorissa formaatin, jossa haluaa julkaista manuaalin.

Ratkaisu kehitettiin SP Maskinerin ja PLM Groupin yhteisenä pilottiprojektina, jossa dokumentoinnin rutiinityöt ja työnkierto siirrettiin ohjelmien vastuulle. ”Vei jonkin aikaa, ennen kuin kaikki ruutiinit saatiin kohdalleen, mutta kun koko työnkierto oli automatisoitu, mahdollisten virheiden mahdollisuus pieneni ja dokumentaatiomme laatu parani huomattavasti. Seuraamme jatkuvasti tilannetta ja pyrimme vieläkin tehokkaammiksi”, sanoo Benny Granath.

SP Maskinerin seuraava askel on käyttää julkaisuratkaisun tietoja verkkokaupassa, josta asiakkaat voivat tilata varaosia koneisiinsa: “Käytämme uudelleen samaa tietoa, jota on käytetty asiakaskohtaisissa käyttöohjeissakin. Tämä varmistaa, että asiakas tilaa aina oikeat varaosat. Lisäksi verkkokaupasta tehty tilaus siirtyy suoraan omaan ERP-järjestelmäämme, joten se saadaan käsiteltyä nopeasti ja tehokkaasti”, kertoo Benny Granath.

Hänellä on myös korkeat odotukset siitä, että SolidWorks Composer tulee virtaviivaistamaan SP Maskinerin tuotantoa vielä lisää: ”Olemme jo nyt saavuttaneet paljon SolidWorks Composerin avulla. Jatkossa tulemme käyttämään järjestelmää tuotantomme kokoonpano-ohjeiden tekemiseen. Näin pääsemme hyödyntämään myös sisäisesti dokumentaatiota, jota luodaan joka tapauksessa asiakkaitamme varten.”

Lue lisää asiakaskertomuksia

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.